Bitterfroken

Mina delmål till ett friskt liv

Jag skrev för några dagar sedan om mina delmål till ett friskt liv. Det är otroligt viktigt att ha små mål att fokusera på för att kunna ta ett steg och sedan flera kliv mot en bättre hälsa och ett bättre liv. Det är också viktigt att inte göra FÖR stora förändringar i livet på en och samma gång, ingen människa är en robot och då kommer säkerligen något gå åt skogen och det kan vara avgörande för att falla tillbaka. 
Tänkte utvärdera och skriva lite småkommentarer till de mål jag satt upp nu. 
Såhär ser de ut för tillfället:
 
* Kunna äta det jag är sugen på. Vill jag ha tex yoghurt vill jag kunna ta yoghurt utan att känna dåligt samvete och/eller motstridiga känslor. Den här biten har efter nu tre "ätdagar" (eller normala matdagar) gått väldigt bra. Jag har ätit det jag är sugen på och det har känts okej. Ska väl erkänna att det givetvis fortfarande känns jobbigt, men som jag skrivit tidigare, så länge jag inte vet hur mycket kalorier jag får i mig går det bra. Lite håller jag fortfarande igen, skulle som sagt kunna äta mängder just nu. Kroppen vill väl ta ikapp och allting är så gott! Detta jobbar jag vidare på, det har ju trots allt bara gått tre dagar! Men jag är nöjd hittills!
* Sluta räkna och skriva upp varenda kalori och bara bli sådär fri och omedveten om hur mycket allting innehåller. Den här punkten är jag MEST glad och tillfreds över. Jag har inte registrerat NÅGOT, nada, och det känns som en otrolig befrielse. Jag visste att det skulle underlätta, men att det skulle vara såhär underbart visste jag inte. Fan vad jag hatar dig shape-up!!! Eller snarare, jag hatar mig själv tillsammans med shape-up, appen i sig är bra för de som kan hantera det!
* Äta sushi igen. Åh jag älskar verkligen det, klarade tills nyligen av att äta det, nu går det verkligen inte! Den här biten har jag inte tagit tag i, som sagt har det bara gått tre dagar, kan ju inte hinna med allt på den tiden, eller hur? ;) jag väljer även att vänta ett tag med att utmana mig själv på denna punkt, som sagt, inte för mycket eller för stora steg på en gång!!
* Sluta att tänka på mat varje sekund av dagen. Jag måste hela tiden sysselsätta mig med något för att inte helt gå under (en fördel med det är väl att jag numera har ett väldigt rent hem) Delvis okej, jag tänker fortfarande mycket på mat, men inte alls i samma utsträckning. I och med att jag faktiskt äter och blir mätt blir heller matpaniken inte lika stark. kommer nog ta tid med den här punkten, men det är helt okej!
* Vill kunna träna igen och njuta av det, nu orkar jag inte längre. Energin räcker inte till. Det här kommer jag också avvakta med, en sak i taget. Maten ska kännas helt okej först, sen tar jag tag i det här.. Känns helt okej! 
* Vill umgås med mina vänner och bli social igen. Har dragit mig undan väldigt mycket på sistone Och sån är inte jag egentligen. Ej gjort några försök än! Även det tar jag en dag i taget med.
* Vill må bra en hel dag. Delvis uppnått, men tänker inte ropa hej än.. 
* Äta ute och njuta av det. Har inte kommit till det här steget än. 
* Stabilisera vikten. Vill verkligen inte gå upp och verkligen inte gå ner mer. det här är ett rätt orealistiskt mål kan jag se nu i efterhand. Jag VET att jag kommer gå upp i vikt, det är en naturlig process, men det känns i nuläget helt okej att det är så, kroppen har ju varit i konstant stress under lång tid. Däremot vill jag fortfarande stabilisera vikten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: