Bitterfroken

Denna matfixering samt tillhörande problem..

Mat mat mat mat mat mat mat mat mat etc etc. 
Allt handlar om mat, hela tiden. Är totalt fixerad. Tillåtet? Inte tillåtet? Ska jag äta? Ska jag inte äta? Vad ska jag äta? När ska jag äta? Hur mycket ska jag äta? Vad ska jag äta imorgon? Varför känns det som att magen har lagt på med tio kilo fett så fort jag svalt sista tuggan? 
Jag blir galen, tankarna upptar så jäkla mycket tid och energi, att hela tiden behöva planera. Jag måste veta exakt vad jag ska äta, helst kvällen innan. Blir otroligt stressad när jag inte riktigt vet vad jag ska äta, får hjärtklappning, mår illa. Funderar på att inte äta alls för att "lösa" det problemet.
Sen har vi även alla jäkla grejer jag måste göra innan jag kan äta något. Har skrivit vissa av dem, att allting måste vara perfekt, iordninggjort, fint och snyggt. Salladen måste ligga på "rätt" sida av tallriken, servetten måste vara vänd åt rätt håll, maten kan först läggas på tallriken efter att allt annat är färdigt. Ska jag värma i micron kan jag inte starta micron förrän allt är perfekt. Måste alltid röka precis innan maten ska ätas, jag måste även alltid kissa precis innan, även om jag nyss var på toa. Känner jag mig minsta lilla kissnödig blir jag galet stressad.
Ska jag äta någonting på kvällen måste det vara något bra att se på tvn, under reklampausen måste jag ställa ifrån mig det jag äter och kan först när programmet börjar igen fortsätta äta igen.
Häromdagen vart det fel. Skulle äta till topmodel (bara det är jobbigt) och enligt tablån började det 19. Slog mig ner i schäslongen, fan det är repris! Då klarade jag inte av att äta och fick således ställa undan min skål och min kaffe fram tills 19.30 när det nya programmet började. 
 
Jag hör ju själv hur jävla sjukt det är och värre blir det hela tiden. Gud så jag önskar att allting bara ska försvinna. Vill känna friheten igen!

Kommentarer
Postat av: Helene

Jag måste också alltid kissa innan jag äter! Känner mig irriterad annars. Kan inte njuta lika bra om jag är minsta lilla kissnödig.

Blir också alltid tvungen att avbryta ätandet om någonting krånglar (spindelharpan, ljudbok). Nu var dte som tur är ett tag sen något krånglade! Går oftast bra när dte händer, håller mig lugn. Men ett fåtal gånger har jag skrikit rätt ut.

Svar: Tänk vad lika man tänker och beter sig egentligen. Så sjukt!
Kram!
Nellie

2014-02-27 @ 23:43:39
URL: http://helenesoderberg.blogg.se
Postat av: Cindy

Vet inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste det där om att ställa ifrån sig maten vid reklam. Gjorde precis samma sak under tiden då jag var sjuk i anorexia. Jag hoppas verkligen att du försöker och kommer ta dig ut ur det här så fort som möjligt, för tankarna om mat och ångesten kommer bara bli värre och värre tills du tillslut inte kommer klara av att äta längre.
Önskar dig all lycka till <3

Svar: Det är verkligen helt sjuk hur lika de flesta med ätstörningar tänker och även visar samma beteende!
Jag hoppas också att jag kommer lyckas ta mig ur det här med hjälpen jag kommer få. Trodde starkt från början att jag skulle klara det på egen hand och det gick hyfsat den första tiden, men sen rasade allting igen med ett nytt jobb jag inte helt trivs på vilket gjorde min depression värre vilket gick ut över maten igen. Dessutom gjorde jag misstaget att väga mig och fick panik och började med ens äta mindre igen!
Hur mår du idag?
Nellie

2014-03-01 @ 13:48:29
Postat av: Cindy

Jag mår helt okej idag. Varit fri från anorexin i cirka ett år nu. Äter när jag känner för det, har ingen ångst och är normalviktig. Ätstörningen kommer jag dock aldrig bli av med helt och det finns perioder då jag vill slå i sönder spegeln för att jag känner mig så tjock i min nya kropp. Men det är bara att ta sig i kragen och fortsätta äta som vanligt. Att bli anorektiker igen skrämmer mig idag lika mycket som att bli tjock för det var verkligen den värsta perioden i mitt liv och något jag inte önskar min värsta fiende.

Jättetråkigt att höra att det inte funkade på egen hand, men du är inte ensam och de allra flesta behöver mycket mer hjälp än så. Vågen är dessutom en ond ljugande varelse som inte går att lite på det minsta. Du är värd mer än vad de där siffrorna visar på vågen. Om du någon gång behöver prata så är det bara att mejla: [email protected]
Jag vet hur ensam man kan känna sig när man försöker bli frisk och att det känns som att ingen förstår en. Även fast familj, vänner och även läkare och psykologer säger att de förstår så gör de aldrig riktigt det om de inte haft en ätstörning själva.

Oj, blev lite väl långt nu hehe... hur som helst, jag tror verkligen att du kommer kunna ta dig igenom det här! Det kommer vara sjukt jobbigt men det kommer också vara värt det. Ta hand om dig och som sagt, behöver du någon gång prata ut med någon som förstår så tveka inte att slänga iväg ett mejl. Kram

2014-03-01 @ 18:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: