Bitterfroken

Att bli snäll mot mig själv

Har idag funderat och tänkt på hur mycket jag har tyckt synd om mig själv på sista tiden. Jag har verkligen gjort mig själv till ett offer. "Jag mår dåligt, det är synd om mig som har en ätstörning".
Jag har också tänkt på att jag själv gör mig sjukare genom dåliga tankar. Fortsätter jag så kommer jag aldrig må bra. Ju mer jag tänker på hur "sjuk" jag är, desto sämre mår jag. Jag känner till och med ofta efter lite extra, jag går nästan och väntar på att få ångest när jag egentligen mår ganska bra. Till slut får jag ju ångest genom att dra fram alla dåliga tankar och då får jag "vatten på min kvarn". 
Visst att jag faktiskt mår dåligt ibland, vissa dagar är det hemskt, men jag hjälper oftast mig själv på traven genom att späda på det dåliga, tycker synd om mig själv, gräver ner mig fullständigt, ältar..
Jag vet inte vad jag vinner på det här, eller varför jag ens gör det? Är det ett naturligt beteende? Jag vill ju inte må dåligt, varför känner jag då hela tiden efter, letar upp det dålig, tänker ut de värsta tänkbara situationerna som kan uppstå.. Att bestämma i förväg skapar ju en fruktansvärt oro, blir det inte som jag tänkt så vart det väl "ett undantag", blir de däremot rätt likt det jag tänkt ut i förväg kan jag tänka "ja, vad var det jag sa?", som att jag nästan gör det dåliga till en vinst, att jag hade "rätt".. 
 
Jag ska verkligen försöka bli medveten vid de här situationerna, vända dem, upptäcka dem i tid för att undvika. 
Just nu mår jag faktiskt bra. Det händer saker i mitt liv som tar mig än närmare det friska livet. Jag lyckades ändå ta mig upp innan det gått alldeles för långt, det är ju hur bra som helst.. Jag är tacksam och glad för det här! Livet är värt att leva. Inte vill jag, när jag är gammal, se tillbaka på mitt liv, ett liv jag slösat bort på att vara sjuk, på att svälta mig. Tjänar jag något på det? NEJ! 
Det kommer säkert om någon dag komma ett ångestfylld inlägg och de får vara okej. Det är inte lätt att bli frisk, det är en kamp, men som jag skrev tidigare ska jag sluta grotta ner mig i negativa, dåliga tankar. Bli mer medveten och jag ska njuta när jag mår bra! 
 
Kram <3

Kommentarer
Postat av: Felicia Thiel

det är svårt att tänka positivt i denna sjukdom. det är skitsvårt så klandra dig inte för att du klagar för mycket mot dig själv. det är en svår sjukdom och man är skör och sårbar!

2014-01-13 @ 11:55:47
URL: http://whofelicia.blogg.se
Postat av: MATILDA

bra inlägg!

2014-01-13 @ 14:20:24
URL: http://matildays.forme.se
Postat av: emma.

styrkekramar.

2014-01-13 @ 16:04:03
URL: http://emmalottaa.blogg.se
Postat av: Felicia Thiel

sv: fattar inte heller varför det fortästter h&m såhär? det ber ju om att folk ska bli sjuka och att folk ska tycka illa om sig själva. ursch fy skäms på dom!!

2014-01-13 @ 16:39:18
URL: http://whofelicia.blogg.se
Postat av: Natacha

Fin blogg å hoppas du fått en bra början på denna vecka. Vill du får du gärna kolla in hos mig en sväng.

2014-01-13 @ 21:23:01
URL: http://atstorning.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: