Bitterfroken

Att inte bli trodd på

I en ätstörning är det ju mer regel än undantag att man ljuger om vad man äter/att man äter. Många fifflar med maten, säger att de redan ätit osv osv. Jag vill dock påstå att jag nästan aldrig ljugit på det viset under min sjuktid. Jag sa att jag åt vilket jag också gjorde, MEN däremot såg jag till att hitta de absolut "bästa" produkterna för att göra en sån kalorifattig måltid som möjligt. Gjorde grytor med mandelmjölk som innehåller hemskt lite kalorier, blandade sedan det var förtjockningsmedel så det vart mer fast och såsigt i konsistensen. Jag köpte alltid det magraste alternativet vad gäller protein, aktade mig för vissa "farliga" livsmedel. Givetvis var jag ju helt galet hungrig hela tiden då en måltid bara innehöll cirka 100kcal, men åt gjorde jag ju så det var ju inte riktigt en lögn när frågade om jag åt och jag svarade ja. Ingen frågade ju hur jag åt, därför behövde jag aldrig ljuga.
 
När jag nu faktiskt äter känns det ibland som att folk tror att jag ljuger och det retar mig till vansinne. Behöver inga kritiska blickar från omgivningen, behöver ingen som ifrågasätter och granskar min mat. Jag har BESTÄMT MIG och då skulle jag verkligen inte ljuga. Bara för att det tillhör sjukdomen MÅSTE det inte vara precis efter regelboken alla gånger. Jag vill aldrig, aldrig, aldrig mer svälta mig och jag skulle för den delen heller aldrig klara det igen. Jag älskar att laga mat och jag älskar att äta den. Ibland, som jag skrivit flera gånger, kan jag ha kompensationstankar (när jag tänker efter har de förresten också nästan helt försvunnit) och ibland kan jag tänka viss mat som onödiga kalorier (när maten inte smakar bra speciellt). Jag kan även ibland känna att jag äter "för mycket", men jag äter alltid det jag vill ha och jag är alltid, numera, mätt och det är en härlig känsla. Jag orkar leva för att jag får energi.
Som sagt är jag förbannat trött på alla ifrågasättningar. I och för sig behöver jag inte bry mig för JAG vet huruvida jag äter eller inte och det är vad som räknas. Ni ska se att jag klarar det här alldeles utmärkt :)

Kommentarer
Postat av: FELICIA THIEL

varför bli retad, så himla himla elakt. DU äter va glada för det dina vänner och stolt över dig själv, jag känner inge de där så mycket med att ljuga med maten det var liksom min undanflykt och jag har lärt mig att magra produkter är det sämsta man kan äta men alla har sina olika sätt. är glad att du äter normalt igen. Fifflar man så är man tillbaks igen..tyvärr

sv: Ja eller hur och varför ska man flyta in i den spiralen den är gör ont och skär. Det är skitbra att du har ett sätt att tänka på som hjälper för dig!

2014-01-26 @ 15:30:57
URL: http://whofelicia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: