Bitterfroken

Jag mår bra!

Jag mår bra! Jag tänker idag inte skriva att jag "just nu" mår bra för det låter som att "jag mår bra nu, men snart, snart kommer jag må dåligt igen". Det är lite så jag tänkt innan faktiskt.. 
 
Jag vet inte vad det är som gjort att jag börjar känna mig bättre, men jag känner mig tillfreds och ganska lugn. Jag har ju varit så orolig för jobbet. Mycket av den oron har grundat sig i att jag inte vetat. Inte vetat hur det skulle bli, skulle jag bli sjukskriven, skulle jag börja jobba? Som jag skrivit tidigare har jag ett väldigt kontrollbehov, jag mår helt enkelt bättre när jag VET vad som ligger framför mig. Nu VET jag att jag, om två dagar, ska börja jobba och jag är inställd på det för det är det som gäller och då kan jag slappna av. Jag känner mig inte direkt orolig längre för hur det ska gå. Det kommer säkert vara svårt i början, stressigt och jag kommer antagligen känna mig korkad, men precis så är det ju för ALLA på ett nytt jobb. Du är ny, bland nya människor, du kan inte jobbet vilket är helt fullständigt normalt på ett nytt arbete, du kan inte rutinerna vilket skapar en naturlig osäkerhet. Alla har varit nya, alla har säkerligen upplevt de här känslorna, ätstörd som frisk. Varför skulle jag vara sämre än någon annan som är ny? Varför tror jag att det förväntas mer av mig än av någon annan? Jag tror att mycket grundar sig i mitt sätt, jag är väldigt målmedveten, vill vara perfekt och vill kunna allting på en gång, annars har jag känt mig dålig. Jag har alltid varit den duktiga flickan och jag har (faktiskt) alltid klarat det mesta jag tagit mig för. Jag har kämpat hårt, tagit för mig, sett till att lära mig saker genom att försöka, att hela tiden kämpa. Det är en bra egenskap, men det kan även vara sänkande då det givetvis inte alltid blir rätt eller det bästa. När jag gör något "fel" kan jag må riktigt dåligt och länge fundera över det som hände i stället bara för att bara skaka av mig det och gå vidare och göra rätt nästa gång. Ärligt talat är det ju faktiskt felen och misstagen som gör att vi lär oss saker, som gör att vi breddar vår kunskap. Alla människor gör fel, det är sånt som händer. Någon som aldrig gjort ett fel/misstag, räck upp handen! Känner man att man aldrig gör fel kanske det är så att man aldrig vågar prova nya saker, att man alltid följer samma trygga mönster.
 
Jag har klarat av så mycket saker i livet, jag har aldrig haft svårt att lära mig, jag är inte rädd för att ta för mig, prova mig fram, så varför skulle jag inte lyckas nu? Genom att tro och intala mig själv att jag inte ska lyckas går jag ner mig själv, hamnar djupare ner i "må dåligt-träsket" och det är inga känslor jag vill känna, det är inga känslor jag ska behöva känna ens.. 
 
Jag ser faktiskt fram emot det här jobbet mycket nu, precis så som jag kände när jag fick beskedet att jag fick det, en pirrande känsla. Det ska bli spännande! Jag kommer få lära mig nya saker, träffa nya människor, tänka på annat än negativa saker om mig själv vilket det blivit så mycket av på sista tiden. Jag tror det är sant som folk har sagt, att det är bra att komma ut, ha någon form av aktivitet, träffa friska människor. Jag har varit stressad över det, men stressen har lagt sig. Klart att jag kommer klara det här, jag ska göra det allra bästa jag kan och jag ska tillåta mig själv att må bra och njuta av den känslan! 
 
Dock är jag ledsen över att min tid på mitt gamla arbete är förbi. Jag älskade mina arbetskamrater, jag har faktiskt aldrig varit i en sådan arbetsgrupp. Alla var helt fantastiska och vi hade en sån lugn, trygg och lättsam stämning. Alla vikarier/studenter vi har haft har trivts så bra och velat komma tillbaka och det har de refererat till främst arbetsgruppen, hur bra den har varit, hur man kan vara sig själv hela tiden. Under min sjukskrivning har arbetskamraterna brytt sig så mycket, de är så måna om mig, vill att jag ska må bra! Jag är faktiskt rädd att inte trivas lika bra här, det känns som en omöjlighet att komma upp i samma standard, men är det bara hälften så bra så är jag nöjd. Jag är alltid välkommen tillbaka har jag fått höra! 
 
På onsdag börjar jag ett nytt kapitel i mitt liv, Gud vad spännande det ska bli och vad härligt det är att må bra! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: