Bitterfroken

Jag tror och hoppas fortfarande

Jag är så trött på det här, så förbannat trött! Jag hatar den här känslan som får mig att känna mig värdelös och inget värd. Jag vill inte vara sån, jag försöker att tänka fina, ljusa tankar, men jag vet knappt vad jag ska tänka ärligt talat. Just nu är det verkligen ingenting som gör mig glad och jag avskyr det. Jag vill ha saker att se fram emot med glädje och pirr i magen. Kommer min livsglädje någonsin komma tillbaka? 
 
Ibland känns det som att det inte finns någonting kvar av det som en gång var jag, jag försvinner mer och mer bakom depression och ätstörning. Jag vill isolera mig från hela världen, bara slippa synas, slippa på påmind. Samtidigt vill jag bara att någon ska bry sig för just nu känner jag mig ensammast i hela världen. Det är i stort sett aldrig någon som frågar hur jag mår, frågar någon kanske jag ibland skriver att det inte är så bra, att jag är trött och helst inte ens vill kliva upp ur sängen på morgon, då kan det hända att jag får till svar att "det är vädret, jag känner likadant". Jo visst.. Jag önskar att det var på grund av vädret, jag önskar verkligen det. Jag önskar att det inte var så att en liten bit av mig dör hela tiden och att jag hatar mig själv och livet. Varför är det så svårt att bemöta psykisk ohälsa? Är det på grund av rädsla, eller att man helt enkelt inte förstår? 
 
Jag är rädd för allting just nu, ständigt orolig för saker och ting, jag orkar ingenting, minsta lilla sak däckar mig fullständigt. Jag vill bara vara i min egen lilla värld och fortsätta tro och hoppas på att allt kommer bli bra, för visst kommer det gå bra? Det MÅSTE gå bra... Jag har fortfarande tron kvar! 

Kommentarer
Postat av: Jeanette Sandelin

Maten styr mig oxå fast jag är "frisk". Vill oxå gömma mig ibland trors fem barn, barnbarnet och tusen hushållssysslor. Skulle vilja slippa min kropp. jag som person är ganska bra ♥
KRAM till fina Nellie fr en som VERKLIGEN vet.

2014-01-06 @ 18:34:18
URL: http://litenbruksort.blogspot.se
Postat av: A

Känner så mycket igen mig i många av orden du skriver! Värdelöshet, ensamhet, att vilja känna riktig glädje, att önska att någon ska bry sig och fråga hur man mår och våga lyssna på svaret, att inte orka...Som om jag skrivit det själv i en av mina sämre perioder!! Jag har ingen ätstörning som du, men en depression som återkommer med jämna mellanrum och vägrar släppa taget helt. Får du någon hjälp med dina problem? Sånt här klarar man ju inte av ensam, man behöver någon som hjälper en!
Kram!

Svar: Usch, det är verkligen jobbigt när man hamnar på botten. Försöker tänka hela tiden vad jag vill göra, vad jag vill med mitt liv, men just nu känns de bara mörkt. Ingenting är roligt längre.. Var deprimerad långt innan jag blev ätstörd, och nu när jag dras med båda sakerna blir de med ens tyngre.. Förut "stod jag ut" med att må dåligt och känna mig nere. Nu är det i stort sett omöjligt. Vill bara isolera mig och gömma mig för omvärlden :(Jag väntar på kontakt på ÄS enheten, men de kan ju va rejäla köer dit, så får se hur de blir! Har du någon hjälp?
KRAM
Nellie

2014-01-06 @ 18:48:34
URL: http://annmi.blogg.se
Postat av: rebecka

hej! jag förstår dig . jag känner ofta så också eftersom jag lider av depression, man försöker allt man kan att tänka ljusa tankar men tillslut vet man inte vad man ska tänka på som är ljust ,jag känner exakt lika och jag isolerar mig från omvärlden och det är så himla svårt att gå till skolan när man känner sig så värdelös och deppig, jag hoppas du blir bättre kram från rebecka

2014-01-06 @ 20:47:23
Postat av: Hanna

Mmm... "jo men jag är lite nere nu också". Fast, det är ju inte vad jag säger. Jag är inte lite nere.. det hade ju varit nästintill skönt att vara lite småseg och orkeslös pga väder eller något yttre. Något som förändras. Vet så väl hur det känns när andra säger så.

Svar: Ja, jag önskar verkligen det bara var nåt så "litet" som vädret. Försöker dock att inte anklaga och bli arg på folk som säger sådär. Har man inte haft depression/ätstörning eller vilken psykisk ohälsa som helst, så tror jag man har svårt att förstå alla känslor i det. Besviken blir jag dock, men glad att de slipper veta vilket helvete det kan vara! Kram!
Nellie

2014-01-07 @ 05:47:22
URL: http://uppfortsomfan.blogg.se
Postat av: felicia

hej på dig! kan bara skicka massa kämpa-på-kramar för det blir bättre det vet jag och alla andra att det blir alltid bättre dock tar det sin jäkla långa tid. det är enkelt att ta sig ner med så svårt att ta sig upp. det läskiga är med ätstörningen är att den blir faktiskt aldrig nöjd trotts att man vill bli tunnare så är man inte nöjd med den sen kan det i sin tur leda till att man tycker att man är så tjock att man dör ist. bra att du tog dig an att vilja börja äta normalt och det gör ont att bli frisk, det är ingen skön känsla och det är när det gör ont och du får ångest som du gör rätt. glöm inte det!!

man tror inte att det är ett sånt helvete som det egentligen är fören man är i situationen och i behandling osv. är du i behandling/ får du någon hjälp någonstans.

förresten, de där med att du känner dig värdelös osv. det är INTE DU som känner så utna det är ÄTSTÖRNINGEN som styr över dig som vill trycka ner dig, men ge den en skrik eller ett stamp i golvet och säg NEJ så den fattar att detta är inte du, utan den riktiga nellie ska komma fram frisk!
KRAM

Svar: Hej! Tack så hemskt mycket för din fina kommentar! <3Jo tyvärr var det alldeles för lätt att hamna i den här skiten, och snabbt gick det! Trodde aldrig att jag var så fast som jag var tills jag en dag liksom vaknade upp och insåg hur sjukt allting faktiskt blivit.
Är ändå riktigt stolt över mig själv som klarade av att börja äta igen och sluta med allt tvångsmässigt räknande och vägande av precis allt jag stoppade i munnen.
I nuläget har jag ingen hjälp (förutom av folk i min omgivning som stöttar mig). Väntar på att höra från ÄS enheten, men inte hört något än. På ett sätt känner jag bara att jag vill klara det här själv, men samtidigt vet jag att jag fortfarande är otroligt styrd under ätstörningen och vill så gärna ha någon att prata med, få verktyg för att kunna hantera allting, men jag är så rädd att de ska köra över mig och sätta upp en plan som inte känns rätt. I nuläget äter jag för att jag faktiskt älskar mat och för att det är gott, är så rädd att de ska börja bestämma vad- och hur mycket jag får äta osv. Jag vill ha kvar "frihetskänslan" runt maten, inte göra den till ett tvång.
Det har blivit väldigt mycket katastroftankar i mitt huvud i och med ätstörningen, så tyvärr tror jag ju alltid att det absolut värsta ska hända :(

Oj vilket långt svar det blev nu :P
Kram!
Nellie

2014-01-08 @ 17:53:14
URL: http://whofelicia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: