Bitterfroken

Måste finna kraften..

Vill bara att den här dagen ska vara över. Jag vill vakna till en ljus och bra dag imorgon. Hela dagen har gått åt till att gråta i stort sett. Det är för mycket just nu och jag mår otroligt dåligt. För tillfället är det inte på grund av ätstörningen (eller ätstörda tankar) som jag mår dåligt, utan för den här jäkla nedstämdheten, likgiltigheten, alla katastroftankar och all oro jag känner. Alla mina känslor är i ett enda stort kaos. Jag känner inte igen mig själv och det skrämmer mig så mycket..
 
Jag pratade med en sköterska på vårdcentralen. Hon ringde upp och jag sa som det var. Tydligen har det blivit något knas så läkaren hade bara skrivit och skickat ett brev till mig med orden "hoppas du fått hjälp inom psykiatrin, hör av dig om det är något mer" typ.. Jag vet inte vad jag ska säga, fick verkligen bita mig hårt i läppen för att inte börja gråta i telefonen. Sköterskan ska att jag kan ringa på måndag igen om det är så att jag behöver nytt sjukintyg. Jag känner bara att jag inte orkar, jag vill inte träffa en ny läkare och förklara samma historia igen, jag vill inte behöva berätta för min nya chef en dag innan att jag (eventuellt) blir sjukskriven. Jag orkar bara inte.
 
Försöker nu ställa in mig på att börja arbeta helt enkelt, försöka finna den där kraften som just nu befinner sig i ett annat land, långt, långt härifrån. Jag blir så ledsen när jag tänker på det, ledsen och orolig. Hela jag skriker att jag inte kan, att jag inte orkar. Att bara försöka ta mig upp om dagarna känns som ett helvete. Bara tanken av att träffa massa nya människor, tvingas äta med nya människor, låtsas vara käck och glad gör mig panikslagen. Jag är rädd att må sämre, sjunka djupare ner (om det ens går). 
 
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska klara det här. Jag vet inte hur jag någonsin ska klara någonting igen. Allt känns så mörkt.. Jag önskar att jag såg åtminstone en liten ljusglimt! 

Kommentarer
Postat av: ebba

Nu är jag inte utbildad och kan därför inte säga vad som är bra eller inte... men av egen erfarenhet, så är att "bara vara hemma" det sämsta möjliga alternativet. När man (jag) isolerar mig och är helt ensam, så har jag alltid sjunkit djupare i sjukdomen och mått sämre. Det bästa är att få dagvård eller jobba/plugga åtminstånde deltid så att man kommer ut och träffar människor en stund varje dag. När man är sjuk är att träffa människor det absolut sista man vill - och hur jobbigt det än är i böjan, så hjälper det faktiskt att omge sig med en stimulerande miljö, lagom stora utmaningar, snälla människor som bryr sig om en etc.

För 1 år sedan fick jag panik av tanken på att äta varm lunch och äta med andra människor. Skulle jag luncha med en kompis behövde jag förbereda mig mentalt och planera in det flera dagar i förväg. Ofta mådde jag så dåligt efteråt att jag hetsade och kräktes för att lindra ångesten. (Detta pågick under hela min utbildning under 4 års tid) Sedan började jag på min praktik, och var tvungen att äta varm lunch i lunchrummet varje dag med nya vuxna människor, och även om det var sinnessjukt jobbigt i början, så blev det bara lättare och lättare. Nu äter jag lunch i lunchrummet utan problem (tycker dock fortfarande att det är jobbigt att äta lunch ute, som jag inte har lagat själv). Det finns hopp, bara man vågar utmana (i lagom doser så klart, ta en sak i taget och när det känns ok, anta nästa utmaning!) Hoppas du mår bättre snart, kram.

2014-01-11 @ 08:29:04
URL: http://legallyyours.blogg.se
Postat av: A

Var det därför han inte ringde upp? Men hur då skickat ett brev till dig? Du hade ju inte fått brevet väl, det var väl sköterskan som hade det, eller? Hade ni ens kommit överens om att du skulle söka hjälp inom psykiatrin eller hade han skrivit remiss, eftersom han utgick från att du fått kontakt? Blir verkligen irriterad! I vilket fall som helst borde han ringt och försäkrat sig om att du verkligen fått en annan kontakt!! Inte bara släppt!! Håller med Ebba här ovan att det är bra att ha någonting att gå till för att bli bättre, eller åtminstone inte sämre, det har ju jag också skrivit. Men inte på det här sättet. Du behöver ju ha någon som under tiden vägleder dig och hjälper dig. Och du kanske inte ska jobba 100% på en gång! Det är inte så vanligt att man går från att vara helt sjukskriven till att jobba full tid på en gång! Många börjar med arbetsträning. Känner verkligen med dig, jag skulle också haft jättemycket ångest i din situation!
Stor kram!

Svar: Nä, sköterskan läste upp vad han skrivit över telefonen och sa att jag fick ringa på måndag igen om jag kände att jag behövde sjukskrivas mer. Jag ville ju även diskutera om andra saker med honom, bland annat om sömnen som vi pratade om när jag var där. Nä de där med psykiatrin var att jag berättade att jag kontaktat ÄS enheten och att de skulle skicka remiss till mig, men ingenting mer. Hade massor av saker jag egentligen ville prata om så det känns jobbigt faktiskt ,:( känns som att man bara blir lämnad lite i sticket, ville ju verkligen diskutera vad han tyckte gällande sjukskrivning, full eller deltid och nu får jag inte det.
Kram <3
Nellie

2014-01-11 @ 22:43:51
URL: http://annmi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: