Bitterfroken

Behandling nr 1

Nu har jag varit hos psykologen. Jag vet inte vad jag ska säga ens.. Hon verkade jättegullig och var lätt att prata med. Jag vet egentligen inte vad jag har/hade för förväntningar, men jag trodde att det här skulle vara min samtalsterapi och att jag även skulle få hjälp med maten och min ätstörning, men tydligen ÄR det här behandlingen, att prata med psykologen en gång/vecka. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Min ätstörning har blivit så sjukt stark och är nog till och med värre än vad jag vill erkänna. På något sjukt vis hade jag hoppats att jag skulle bli "tvingad" att äta, få lära mig att det ÄR okej att äta, bara få höra att det är OKEJ att gå upp i vikt. Nu känns det som att jag fortfarande står på ruta ett. För mig, just nu, känns det allt annat än okej att släppa ätstörningen och svälten, det känns verkligen inte okej att gå upp i vikt. Jag skäms bara jag tänker på att öka i vikt och släppa ätstörningen. Jag tävlar med mig själv om att äta så lite som möjligt, vill hela tiden gå ner mer i vikt. 
En del av mig vill SJÄLVKLART bli frisk, det är därför jag är ärlig hela tiden om hur jag känner. Jag sa till psykologen att jag är rädd att jag ska fuska till och med, men fick bara till svar att det inte gör någonting om det inte går bra varje dag, bara jag försöker. Det är ju liksom det jag har försökt med under ganska lång tid nu, men jag misslyckas ju hela tiden. Jag vet inte vart ifrån jag ska hämta kraften och motivationen ens? En viss uns av vilja har jag som sagt, men motivationen vet jag inte vart den är.
min kroppsuppfattning är löjligt skev. Jag tycker att alla som är större än jag kroppsmässigt är stora och att det är jag som är normal. Fick ångest i väntrummet när jag tittade på tjejerna som var "normala", tänker bara att jag absolut inte vill vara i den kroppen, ha den vikten. Alltså, det var verkligen inget fel på dem, de var supersöta, men jag är så sjukligt rädd att släppa min kropp jag har kämpat med näbbar och klor för. Jag vågar inte släppa taget för i mitt huvud känns det fel, fel, fel. Jag ger aldrig upp någonting jag påbörjat. Det känns som att tvingas sluta med det enda som betyder något i livet.
Jag vet ärligt talat inte hur det här ska hjälpa mig, men jag antar att jag får ha tålamod, det här var ju trots allt bara första besöket..

Kommentarer
Postat av: Helene

Jag tycker det känns som att du verkligen skulle behöva släppa kontrollen ett tag. Få någon som ”tvingar” dig att äta. Har du funderat på att ansöka om plats på ett behandlingshem?

Det kan hjälpa att fundera över vad som känns viktigast. Att behålla kroppen du har nu och må som du gör nu, eller att gå upp i vikt och bli mer fri att testa på andra livsstilar. Livet behöver ju inte bli ”frid och fröjd” bara för att en går upp i vikt och tillåter sig att äta på ett friare sätt. Men att tillåta sig det, att kapa av sina bojor, det är ändå en förutsättning för ett lyckligare liv. Att hålla sig kvar i en ätstörning är som att helt och hållet förbjuda sig själv till ett lyckligt liv.

Enligt min uppfattning, så har många med en ätstörning en benägenhet att straffa sig kring något med mat, när de ”misslyckas” med något i livet, t.ex. i skolan/umgänget/träningen/annat. Alla har sina ”känsliga” områden. Jag tror det gäller att försöka bli bättre på att tillåta sig att misslyckas, utan att straffa sig med ätstörningen. Livet behöver inte vara lyckligt jämt. Att inte känna sig lycklig jämt betyder inte att en måste förpassa sig till en ätstörning och låta livet gå ut på att upprätthålla ett visst utseende. Det måste vara okej att känna sig vilsen, att inte veta, att söka. Att sväva i ovisshet utan att straffa sig själv. Även om livet känns tomt utan ätstörningen – så är i alla fall chansen större att man hittar något konstruktivt att fylla sitt liv med – om man lämnar ätstörningen bakom sig. Annars har man alltid ett hinder på vägen, ett hinder som inte tillåter en att utforska sig själv och världen. Ätstörningen står i vägen för ens utveckling.

Om du gör dig av med ätstörningen så har du en chans att utforska dig själv, dina viljor, önskningar och eventuella/framtida målsättningar – utan att alltid behöva anpassa dig till och begränsas av ätstörningen.

2014-03-11 @ 14:08:47
URL: http://helenesoderberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: