Bitterfroken

Kontroll, kontroll

Jag har alltid älskat att laga mat, blanda och mixa med ingredienser. Skapa! 
På sista tiden har jag dock börjat avsky att laga mat, det skapar bara kaos och stress. För det första vet jag aldrig vad jag ska laga och det känns stressande att inte veta vad jag ska äta. När jag väl kommer på något blir alla moment en stressfaktor. I vilken ordning ska jag göra allting? När ska jag diska? När ska jag lägga upp salladen på tallriken? Vilken tid kommer maten bli klar? När ska jag börja med den för att det ska "bli rätt" i tid? 
Det känns som att jag bara blir värre och värre när det gäller kontrollbehovet. Jag har så himla svårt att slappna av när jag inte exakt kan kontrollera allting. Får en känsla av att jag helt tappar kontrollen och försöker då mer att styra upp allting, även sånt som inte går att styra över. Det är otroligt jobbigt, speciellt när jag är högst medveten om det, men ändå inte lyckas vända det.

Kommentarer
Postat av: Maja

Förstår dig verkligen, hittade hit genom en annan blogg och har också ett enormt kontrollbehov. Vad blir det till mat, när blir det mat, det får inte bli för mycket (i så fall hellre för lite) osv osv.
Eftersom jag vet om mina problem (de har funnits med i ca 7 år) gör det ju inte saken lättare. Ju längre de har funnits där, desto svårare är det att bryta dem.

Svar: Ja precis! Fast jag inte varit sjuk så länge (drygt ett år) har jag sjukt svårt att sluta och släppa kontrollen. Försöker jag bryta mönstret skapar jag bara nya mönster som också de blir tvångsmässiga. Jag tror att jag försöker hålla mitt mående i schack genom dem när jag nu försöker äta igen. Otroligt jobbigt och påfrestande. Värst är ju att man vet om problemet och ändå inte kan göra nåt åt det :( kram
Nellie

2014-03-03 @ 16:39:03
URL: http://nolicedere.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: