Bitterfroken

Rädsla för det friska

Det gick väl bra på träningen, men det var tråkigt som sjutton. Körde yoga och det här var en nybörjargrupp och det kändes mest som "meningslös" träning. Inga svåra rörelser, inget mål att jobba mot. Visst, jag kan erkänna att jag faktiskt vart ganska avslappnad och är just nu helt slut, men blir i och för sig trött av att bara vistas utanför lägenheten numera.

Tänker så mycket kring min ätstörning och det låter säkert helt sjukt, men jag är så rädd för att bli frisk. Jag är så rädd för att jag helt tappat bort mig själv, jag vet inte vem jag är längre. Känner allt som oftast att jag vill "skona" mina närmsta från mig, de är värda så mycket mer än vad jag kan erbjuda. Jag har bara blivit en skugga, en skugga med fejkleende och fejkskratt. Jag skrattar aldrig sådär hejdlöst och äkta som jag gjorde förr. Nu skrattar jag för att jag ska skratta.
Jag är rädd att ha gått upp i vikt inför behandlingen. Så rädd att de inte ska ta mig på allvar och ta tillbaka erbjudandet om hjälp. Jag är rädd för att väga mig, jag vill veta vad jag väger, men jag vet också att det triggar mig. Jag är rädd för att jag är så restriktiv med maten igen, vågar inte äta som jag borde. Jag är rädd för att jag inte vet vilken vikt min kropp väljer att stanna på, jag hatar att inte veta. Tänk om jag går upp lika mycket som jag lyckats gå ner, eller kanske mer?
Ätstörningen har blivit en sådan trygghet och min kropp är mitt projekt. Jag hatar att inte kunna äta normalt, men tanken på att gå upp i vikt skrämmer mig, därför vågar jag inte släppa kontrollen. Jag vågar inte bli frisk.. Jag vill bli frisk, men jag vill samtidigt stanna kvar lite i sjukdomen. "Tyvärr" är det ju dock så att du kan antingen vara frisk eller sjuk, det finns inget mellanting. Är jag "bara lite" ätstörd är jag fortfarande sjuk, så är det ju..

Trött på att allting är så komplicerat.

Kommentarer
Postat av: Helene

Usch, det är tråkigt när känslorna i stort sätt inte längre finns... Så länge man är sin ätstörning till lags så håller man sig lugn, tom - varken glad eller ledsen. Går man emot den så riskerar man att känna ångest, men det kan också bidra med glädje eller annan positiv känsla. Kanske du behöver göra något överskridande? Testa på något som du vill testa på, och acceptera att ångesten troligen kommer att infinna sig. Men förhoppningsvis så tycker du att det ändå är värt det, för glädjens/känslornas skull. Ibland kan det ju nästan vara bättre att känna ångest, än att inte känna alls. Och tampas du med ångesten tillräckligt många gånger, så kommer glädjen (eller andra känslor i samband med aktiviteten - bortom äs-tankarna) att vara det enda som består.
Kram!

Svar: Ja, jag försöker utmana mig själv då och då, men vet knappt vad jag ska utmana mig med? Kan inte komma på någonting jag vill ha eller göra :( kram
Nellie

2014-03-07 @ 10:30:43
URL: http://helenesoderberg.blogg.se
Postat av: Nicole Stjernberg

vi tjejer har en sån ständig press på oss att vara smala och perfekta vilket gör att när i alla fall jag fick min ätstörning så kändes det som ett trygghet för då slipper man oroa sig för att bli fet.. Men tro mig när du faktiskt blir frisk så kommer du inte att sakna att ha ätstörningar för då kommer du må så bra och ha så mycket energi att du håller dig aktiv och inte oroar dig mer, lycka till <3

Svar: Tack för din kommentar!! Jag hoppas verkligen att jag når dit en dag, det vore skönt!! Kram
Nellie

2014-03-07 @ 19:14:14
URL: http://specialnotsick.blogg.se/
Postat av: En flicka som är stark

Kämpa på fina du!

Jag mår bra från min ätstörning nu. Jag äter vad jag vill, när jag vill. Men ibland kan jag komma på mig själv med att tänka sjuka tankar. Men jag ser det inte som att det är samma sak att vara sjuk och ha sjuka tankar då & då. Och jag lyssnar aldrig på tankarna! Jag har aldrig ångest över mat, träningar inte och känner mig helt okej nöjd med min kropp. Några få sjuka tankar dyker upp då & då, men frisk är jag och bra mår jag :)

Svar: Tack <3 är så imponerad av dig! Du är en sån inspiration!! Glad att du mår bra! Kram
Nellie

2014-03-07 @ 20:10:06
URL: http://enflickasomarstark.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: